Sluiten

Conversieverhoging? Meten = weten!

121 0

Tijdens het allereerste Zig GebruikersForum gaf Online Marketing Bureau Social Elephant een kennissessie waarin ze uit de doeken deed hoe je in 6 stappen de klantreis beter laat aansluiten bij het doel van je doelgroep. Was je er niet bij of wil je alles nog even rustig doorlezen? Social Elephant somt in dit blog voor je op hoe je van tasten in het duister naar conversieverhoging gaat.

Online groeien in zes concrete stappen

Om online groei te bereiken is het essentieel om de data van je klanten te meten. Zonder deze data weet je immers niet welke richting je op moet navigeren. Onderstaande zes stappen helpen je om de klantreis beter te laten aansluiten bij het doel van je doelgroep.

 

Stap 1: stel een meetplan op

Door het opstellen van duidelijke doelen, ben je eerder in staat deze in een rechte lijn te bereiken. Het opstellen van een meetplan is daarom essentieel voor het succes van online groei.

Met de volgende 4 vragen stel je een meetplan op waarmee je concreet acties kunt ondernemen:

  1. Wat zijn mijn toptaken?
  2. Waarom wil ik klantgegevens meten?
  3. Hoe ga ik gegevens vergaren?
  4. Doelstelling/ KPI’s (bijvoorbeeld de toptaken van de homepage moeten 30% van de bezoekers afvangen).

Stap 2: richt tools in

Aan de hand van het meetplan richt je de benodigde tools in. Breng hiervoor eerst in kaart welke tooling je nodig hebt om bruikbare informatie te vergaren. Google Analytics is een voorbeeld van een tooling waarbij je, aan de hand van zelf ingestelde doelen, waardevolle informatie kunt verzamelen. Zowel over de werking van je website als het gedrag van de doelgroep vind je in Google Analytics een schat aan bruikbare informatie die de basis voor je websiteoptimalisatie kan leggen.  

Stap 3: analyseer de gegevens

Aan de hand van de gegevens uit Google Analytics of andere tools kun aan de slag met het analyseren. Hoe functioneel is mijn website eigenlijk? Heeft de doelgroep wel daadwerkelijk behoefte aan hetgeen ze wordt aangeboden op mijn site? De analyses zullen je vragen beantwoorden en stellen je in staat om o.a. te beoordelen of je KPI’s behaald worden, wat de knelpunten van je website zijn en waar groeikansen liggen.

Stap 4: ontwikkel een experiment

Na het verzamelen en analyseren van de data is het tijd om te gaan experimenteren. Eng? Helemaal niet! Achter elk idee kan immers een succesvolle, onverwachte websiteverbetering verborgen liggen. Dus: laat je creativiteit de vrije loop en ga hiermee deze vierde fase in:

  • Brainstorm grenzeloos over hypotheses die wellicht tot een verbetering van de website kunnen leiden;
  • Prioriteer vervolgens de verschillende hypotheses;
  • Maak een A/B test.

Stap 5: optimaliseer

Heb je het experiment met succes uitgevoerd? Gefeliciteerd! Je kunt aan de slag met de optimalisatie van je website. Dit betekent dat je alle verbeteringen die je op basis van de data uit de voorgaande stap hebt gevonden, doorvoert. Op deze manier optimaliseer je jouw website voor een beter resultaat. 

Stap 6: evalueer

Geen experiment gaat zonder slag of stoot. Vergeet daarom nooit de kennis van het experiment te borgen.

 

Continue optimalisatie & grip op doelgroep

Conversieverhoging op je website lijkt moeilijk, maar is haalbaarder dan het lijkt. Bovendien is het hartstikke leerzaam! Door te experimenteren kun je niet alleen continu jouw website optimaliseren, maar leer je ook jouw doelgroep beter kennen.  

Nog een paar laatste tips:

  1. Stap af van tradities, durf out-of-the-box te denken en test je creatieve uitingen;
  2. Neem beslissingen op basis van harde cijfers (data);
  3. Gebruik de zes stappen om online groei te realiseren. 

 

En concreet voor woningcorporaties dan?

Ook bij Zig zijn we van mening dat “meten = weten” onmisbaar is om te kunnen optimaliseren! In de praktijk worden beslissingen op het vlak van optimalisaties nog steeds regelmatig enkel op basis van onderbuikgevoelens en creatieve ingevingen genomen. Zelden komt hier een onderbouwing op basis van data aan te pas. Daarom werken we momenteel aan een simpel, overzichtelijk en gebruikersvriendelijk dashboard. Het doel? Woningcorporaties op een eenvoudige manier, aan de hand van een aantal basis-KPI's, meer inzicht geven in het gebruik en gedrag van huurders op de website en/of het portaal, zonder dat woningcorporaties zelf in Google Analytics of QlikView hoeven te duiken. Op dit vlak gebruiken we de expertise van Social Elephant! Wil je hier meer over weten, aarzel dan niet om contact op te nemen met Sander Uittenbosch, consultant bij Zig Websoftware. 

Blogs
05-12-2017
Gaat over
Klantcontact Marketing Portalen Websites Zelfservice
Laat je reactie achter:
Omhoog